Адаптована програма гуртка
"Технічне моделювання. Іграшки-сувеніри"
Схвалено і
рекомендовано Вченою радою
Чернівецького
обласного інституту
післядипломної педагогічної освіти
(Протокол №________
від ________________201___р. )
Укладач: Палій Юрій Васильович,
учитель трудового навчання вищої категорії Чернівецької
загальноосвітньої школи І –ІІІ ступенів №38
Рецензенти:
Давидович В.О., кандидат
педагогічних наук, доцент,
заступник декана ІТФ ЧНУ імені Юрія Федьковича;
Котова
М.П., методист Чернівецького ММК
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Програму рекомендовано Міністерством освіти і науки
України
лист Міністерства освіти і науки України від «18» липня
2007 р. №1/11-5303.
Загальна редакція:
Жебровський Б.М., Биковська О.В., Рудковська Р.А., Ткачук
В.В.
Київ «Грамота», 2007
Роль і значення впливу гурткової роботи на всебічний розвиток особистості
посилюється тим, що робота в них сприяє вихованню не лише духовності і моральності,
задоволенню різнобічних інтересів, а й стимулює розвиток творчої обдарованості
й індивідуальності, залучає дитину до загальнолюдської гуманітарної культури.
Важливим аспектом
розвитку людини є прикладна діяльність. Отже, залучення школярів до праці – це
основна складова їхнього загального розвитку. В той же час стрімкий розвиток
науки та техніки ставить перед загальноосвітніми закладами нові завдання, які
зменшують прикладну та збільшують теоретичну складову.
Зменшення кількості
годин на вивчення технології у школі також негативно
позначається на даній проблемі.
Відомо,
що на заняттях з технічного моделювання та конструювання створюються найбільш
сприятливі умови для розвитку загальнотехнічних, сільськогосподарських,
побутово-господарських умінь, що лежать в основі більшості професій сфери
виробництва.
Саме тому у технічній творчості
учнів надзвичайно актуальною є робота гуртка технічного моделювання.
Метою програми є формування особистості у процесі пізнання
і розуміння дитиною світу, опанування певної системи початкових технічних і
технологічних знань, вмінь і навичок, формування компетентностей
особистості у процесі технічного моделювання. Програма гуртка спрямована на формування в учнів
системного мислення, вміння бачити зв'язок технічної творчості з предметами
шкільного курсу.
Основні завдання полягають у
формуванні таких компетентностей:
—пізнавальної:
оволодіння основами моделювання, знаннями у сфері сучасної
техніки й технологій, поняттями проектування та виготовлення іграшок-сувенірів;
—практичної: формування
вмінь і навичок роботи з різними матеріалами та інструментами; конструювання й
моделювання іграшок-сувенірів, виховання культури праці;
—творчої: формування у гуртківців творчого системного
мислення, задоволення потреби особистості у творчій самореалізації,
—бажання
творити і втілювати свої ідеї в життя; набуття учнями досвіду власної творчої діяльності;
—соціальної:
формування освіченої особистості,
підготовленої до життя, виховання культури праці й
спілкування; формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери
(самостійність, наполегливість, працелюбство); пробудження та формування стійкого
інтересу до конструкторської справи; підготовка до активної професійної та
громадської діяльності.
Програма гуртка технічного
моделювання розрахована на 74 год (2 год на тиждень) та на учнів середнього
шкільного віку (10-13 років).
У гуртку учні поглиблюють свої
знання з базових предметів: фізики, математики, трудового навчання, а також
вивчають техніку моделювання, основи креслення, набувають необхідних навичок
практичної роботи та ознайомлюються з інструментом і матеріалами, що використовуються
в моделюванні.
Програмою передбачено теоретичні
й практичні заняття, між якими забезпечується наступність.
На практичних заняттях учні
засвоюють методику проектування, поєднують практичну діяльність з основними
теоретичними принципами формоутворення та усвідомлення проектної ситуації,
вивчають технологічні прийоми й варіанти виготовлення окремих деталей,
конструюють і моделюють іграшки-сувеніри, виготовляють вироби з різних
матеріалів.
Навчально-виховний процес
будується на основі методики особистісно-орієнтованого навчання й виховання.
Під час проведення занять застосовуються традиційні та інноваційні педагогічні
технології, використовуються сучасні інформаційно-технологічні засоби
навчання.
Перевірка та оцінювання знань й
умінь учнів здійснюються на узагальнюючих заняттях (після вивчення кожної
теми), виставках і змаганнях.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Кількість годин
|
||||
№
|
Розділ, тема
|
усього
|
теоретичні
|
практичні
|
1
|
Вступне заняття. Інструктаж з
техніки безпеки
|
1
|
1
|
-
|
2
|
Мови дизайну. Комп'ютерна
графіка
|
10
|
4
|
6
|
3
|
Пошукова робота із створення
проекту (виробу): виготовлення ескізів, креслень. Підбір необхідних
матеріалів та інструментів
|
10
|
2
|
8
|
4
|
Самостійна робота над проектом
(виробом): виготовлення іграшки-сувеніру
|
30
|
-
|
30
|
5
|
Самостійна
робота над проектом (виробом): оздоблення іграшки-сувеніру
|
18
|
-
|
18
|
6
|
Захист проектів. Участь у виставках, конкурсах і
змаганнях
|
3
|
-
|
3
|
7
|
Екскурсії
|
2
|
-
|
2
|
Разом
|
74
|
7
|
67
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступне заняття ( 1 год)
Ознайомлення з роботою гуртка. Інструктаж із техніки безпеки, протипожежної
безпеки, правил поведінки. Організаційні питання.
Мови дизайну. Комп'ютерна графіка
( 10
год)
Мови дизайну: семіотична, образна, комп'ютерна. Створення образу в дизайні.
Персональний комп'ютер як інструмент у творчій діяльності дизайнера. Графічні
редактори різних рівнів.
Практична
робота. Робота з
графічними редакторами різних рівнів: «Раіnt», «Corel Draw», «Photoshop»
Пошукова робота із створення
проекту (виробу): виготовлення ескізів, креслень. Підбір необхідних матеріалів
та інструментів (10 год)
Практична робота. Замальовка ескізів. Виготовлення необхідних креслень. Визначення та підбір
матеріалів, інструментів, необхідних для практичної роботи. Виготовлення
пошукових макетів.
Робота над проектом (виробом):
виготовлення іграшки-сувеніру (30 год)
Практична робота. Самостійне виготовлення виробу
згідно з кресленнями та пошуковими макетами, деталізація.
Робота над проектом (виробом): оздоблення
іграшки-сувеніру (18 год)
Практична робота. Фарбування та оздоблення.
Компонування експозиції (за бажанням автора).
Захист проектів. Участь у
виставках, конкурсах і змаганнях (3 год)
Практична робота. Підготовка рефератів або науково-дослідницьких робіт, креслень,
фотоматеріалів, необхідних для захисту проектів (виробів). Відкритий захист
власних проектів. Участь у виставках, конкурсах і змаганнях.
Екскурсії (2 год)
Екскурсії на виставки та в музеї.
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
№
|
Теми
|
Дата
|
Теорія
|
Практика
|
Вступне заняття
|
||||
Ознайомлення
з роботою гуртка. Інструктаж із техніки безпеки, протипожежної безпеки,
правил поведінки. Організаційні питання
|
1
|
|||
Мови дизайну. Комп'ютерна графіка
|
||||
Мови
дизайну: семіотична, образна, комп'ютерна.
|
1
|
|||
Створення
образу в дизайні.
|
1
|
|||
Персональний
комп'ютер як інструмент у творчій діяльності дизайнера.
|
1
|
|||
Графічні редактори різних рівнів.
|
1
|
|||
Робота
в графічному редакторі Paint
|
1
|
|||
Робота
в графічному редакторі Corel Draw
|
1
|
|||
Робота
в графічному редакторі Corel Draw
|
1
|
|||
Робота
в графічному редакторі Photoshop
|
1
|
|||
Робота
в графічному редакторі Photoshop
|
1
|
|||
Робота
в графічному редакторі Photoshop
|
1
|
|||
Пошукова робота із створення проекту (виробу):
виготовлення ескізів, креслень. Підбір необхідних матеріалів та інструментів
|
||||
Замальовка
ескізів.
|
1
|
|||
Замальовка
ескізів.
|
1
|
|||
Виготовлення
необхідних креслень.
|
1
|
|||
Виготовлення
необхідних креслень.
|
1
|
|||
Виготовлення
необхідних креслень.
|
1
|
|||
Виготовлення
необхідних креслень.
|
1
|
|||
Виготовлення
необхідних креслень.
|
1
|
|||
Виготовлення
необхідних креслень.
|
1
|
|||
Визначення
та підбір матеріалів необхідних для практичної роботи.
|
1
|
|||
Визначення
та підбір інструментів, необхідних
для практичної роботи.
|
1
|
|||
Робота над проектом (виробом): виготовлення іграшки-сувеніру
|
||||
Застосування методу фантазування у створенні виробу.
|
1
|
|||
Застосування
методу комбінаторики у створенні виробу.
|
1
|
|||
Застосування
методу фокального об’єкту у створенні виробу
|
1
|
|||
Вибір деревини
для виготовлення столярних виробів
|
1
|
|||
Чернова обробка
поверхні матеріалів перед їх розміткою.
|
1
|
|||
Чернова обробка
поверхні матеріалів перед їх розміткою.
|
1
|
|||
Розмітка. Припуск
|
1
|
|||
Розмітка. Припуск
|
1
|
|||
Розпилювання
уздовж і впоперек волокон
|
1
|
|||
Розпилювання
уздовж і впоперек волокон
|
1
|
|||
Розпилювання
уздовж і впоперек волокон
|
1
|
|||
Розпилювання
уздовж і впоперек волокон
|
1
|
|||
З`єднання
дерев’яних деталей шурупами
|
1
|
|||
З`єднання
дерев’яних деталей гвинтами
|
1
|
|||
З`єднання
дерев’яних деталей нагелями (дерев’яними стрижнями)
|
1
|
|||
Наскрізне
(пропилене) випилювання
|
1
|
|||
Наскрізне
(пропилене) випилювання
|
1
|
|||
Наскрізне
(пропилене) випилювання
|
1
|
|||
Наскрізне
(пропилене) випилювання
|
1
|
|||
Прийоми та
послідовність випилювання лобзиком
|
1
|
|||
Прийоми та
послідовність випилювання лобзиком
|
1
|
|||
Прийоми та
послідовність випилювання лобзиком
|
1
|
|||
Прийоми та
послідовність випилювання лобзиком
|
1
|
|||
Відпрацьовування
навичок роботи на токарному верстаті
|
1
|
|||
Відпрацьовування
навичок роботи на токарному верстаті
|
1
|
|||
Відпрацьовування
навичок роботи на токарному верстаті
|
1
|
|||
Відпрацьовування
навичок роботи на токарному верстаті
|
1
|
|||
Прийоми та
послідовність виточування
|
1
|
|||
Прийоми та
послідовність виточування
|
1
|
|||
Прийоми та
послідовність виточування
|
1
|
|||
Робота над проектом (виробом): оздоблення іграшки-сувеніру
|
||||
Мозаїка із
деревини
|
1
|
|||
Мозаїка із
деревини
|
1
|
|||
Мозаїка із
деревини
|
1
|
|||
Мозаїка із
деревини
|
1
|
|||
Випалювання і
гравірування
|
1
|
|||
Випалювання і
гравірування
|
1
|
|||
Випалювання і
гравірування
|
1
|
|||
Випалювання і
гравірування
|
1
|
|||
Збирання на клей
з’єднань в шип, нагелями з фанерними накладками.
|
1
|
|||
Збирання на клей
з’єднань в шип, нагелями з фанерними накладками.
|
1
|
|||
Збирання на клей з’єднань в шип, нагелями з
фанерними накладками.
|
1
|
|||
Збирання на клей з’єднань в шип, нагелями з
фанерними накладками.
|
1
|
|||
Збирання на клей
з’єднань в шип, нагелями з фанерними накладками.
|
1
|
|||
Технологія
склеювання
|
1
|
|||
Технологія
склеювання
|
1
|
|||
Точність у поєднанні деталей.
|
1
|
|||
Точність у поєднанні деталей.
|
1
|
|||
Точність у поєднанні деталей.
|
1
|
|||
Захист проектів. Участь у виставках, конкурсах і
змаганнях
|
||||
Підготовка
рефератів або науково-дослідницьких робіт, креслень, фотоматеріалів, необхідних
для захисту проектів (виробів).
|
1
|
|||
Відкритий
захист власних проектів.
|
1
|
|||
Участь
у виставках, конкурсах і змаганнях.
|
1
|
|||
Екскурсії
|
||||
Екскурсії на виставки та в музеї.
|
1
|
|||
Екскурсії на виставки та в музеї.
|
1
|
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Учні мають знати:
Учні мають знати:
- · основи ергономіки та її закони;
- · основи біоніки та її принципи;
- · основні закони формотворення;
- · мови моделювання;
- · умови участі у виставках, конкурсах і змаганнях
Учні мають уміти:
·
організовувати робоче місце,
дотримуватись правил техніки безпеки при роботі з різним
обладнанням та
інструментом;
·
застосовувати закони ергономіки на
практиці;
·
враховувати принципи біоніки при конструюванні
проектів
(виробів);
·
застосовувати мови дизайну;
·
самостійно виконувати ескізи та
креслення власних проектів
(виробів);
·
самостійно добирати відповідний матеріал
залежно від особливостей форми та призначення проекту (виробу);
·
вміти імітувати фактури різних
матеріалів;
·
працювати з енциклопедичними виданнями,
технічними словниками, періодичною та спеціальною літературою, знаходити
необхідну інформацію в мережі Інтернет;
·
працювати з графічними редакторами
різних рівнів: Paint, Corel Draw, Photoshop
та використовувати їх
при роботі над проектами (виробами);
·
самостійно розробляти та виготовляти
власні проекти (вироби), застосовуючи на практиці набуті знання
з креслення, малювання, формотворення, біоніки, ергономіки;
·
брати участь у дискусії, відстоювати
власну думку, аргументовано захищати власний виріб;
·
брати участь у виставках, конкурсах,
змаганнях різних рівнів.
БІБЛІОГРАФІЯ
1. Гармаш И. И. Тайньї бионики. — К.: Радянська школа, 1985.
2. Глинкин В. А Искусство современного интерьера
— школьнику. — М.:
Просвещение, 1984.
Просвещение, 1984.
3.Декоративное искусство // — М.:
ДИ- СТУДИЯ, 2000.
4.Делаем сами // — М.: Издательский
дом «Гефест», 1998-1999.
5.Дизайн // 2000-2001.
6.Образотворче мистецтво // Видання
національної Спілки художників
України, 2001-2002.
7. Техническая естетика, 1985-1988.
8.Зубков В. В., Чумаков С. В. Знциклопедический словарь юного
техни-ка. — М.: Педагогіка, 1988.
9.Кулебашин Т. И. Рисунок и основьі композиции. —
М. : Вьісшая школа, 1978.
10.Проненко Л. И. Каллиграфия для всех . — М.:
Книга, 1990.
11.Ростовцев Н. Н. Академический рисунок. — М.:
Просвещение, 1989.
12.Холмянский Л. М., Щипанов АС. Дизайн. — К.: Радянська школа,
1991.
13. Шпара П. Е., Шпара Н. П. Техническая зстетика и основьі
художественного конструирования. — К.: Вища школа, 1989.
Комментариев нет:
Отправить комментарий