Гурткова робота

Адаптована програма гуртка 

"Технічне моделювання. Іграшки-сувеніри"

Схвалено  і  рекомендовано Вченою радою  Чернівецького
обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
(Протокол  №________  від ________________201___р. )


Укладач:  Палій Юрій Васильович,
учитель трудового навчання  вищої категорії Чернівецької
загальноосвітньої школи  І –ІІІ ступенів №38

Рецензенти:

Давидович В.О., кандидат педагогічних наук, доцент,
заступник декана ІТФ ЧНУ  імені Юрія Федьковича;


Котова М.П., методист Чернівецького ММК

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Програму рекомендовано Міністерством освіти і науки України
лист Міністерства освіти і науки України від «18» липня 2007 р. №1/11-5303.
Загальна редакція:
Жебровський Б.М., Биковська О.В., Рудковська Р.А., Ткачук В.В.
Київ «Грамота», 2007
У системі всебічного і гармонійного розвитку особистості важливе місце посідає різноманітна освітньо-виховна робота без стандартизованих навчальних планів і поза рамками шкільних програм. Таким мікросередовищем, що сприяє  реалізації  індивідуальних психофізичних, соціальних потреб дитини, розкриттю її творчого потенціалу, формуванню соціально значущих якостей є гурткова робота. Доповнюючи, розширюючи і поглиблюючи вплив сім’ї та школи, продовжуючи навчально-виховний процес, гурткова робота задовольняє індивідуальні запити (інтереси)  підлітків та учнівської молоді,  стимулює розвиток їхніх нахилів і здібностей у різних галузях діяльності людини (наука, техніка, культура). Це сприяє духовному, інтелектуальному й фізичному вдосконаленню учнів, що відбувається в емоційно-привабливій сфері неформального спілкування.
Роль і значення впливу гурткової роботи на всебічний розвиток особистості посилюється тим, що робота в них сприяє вихованню не лише духовності і моральності, задоволенню різнобічних інтересів, а й стимулює розвиток творчої обдарованості й індивідуальності, залучає дитину до загальнолюдської гуманітарної культури.
Важливим аспектом розвитку людини є прикладна діяльність. Отже, залучення школярів до праці – це основна складова їхнього загального розвитку. В той же час стрімкий розвиток науки та техніки ставить перед загальноосвітніми закладами нові завдання, які зменшують прикладну та збільшують теоретичну складову.
Зменшення кількості годин на вивчення технології у школі також негативно позначається на даній проблемі.
Відомо, що на заняттях з технічного моделювання та конструювання створюються найбільш сприятливі умови для розвитку загальнотехнічних, сільськогосподарських, побутово-господарських умінь, що лежать в основі більшості професій сфери виробництва.
Саме тому у технічній творчості учнів надзвичайно актуальною є ро­бота гуртка технічного моделювання.
Метою програми є формування особистості у процесі пізнання і розуміння дитиною світу, опанування певної системи початкових технічних і технологічних знань, вмінь і навичок, формування компетентностей особистості у проце­сі технічного моделювання. Програма гуртка спрямована на формування в учнів системного мислення, вміння бачити зв'язок технічної творчості з предметами шкільного курсу.
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
пізнавальної: оволодіння основами моделювання, знаннями у сфері су­часної техніки й технологій, поняттями проектування та виготовлення іграшок-сувенірів;
практичної: формування вмінь і навичок роботи з різними матері­алами та інструментами; конструювання й моделювання іграшок-сувенірів, виховання культури праці;
творчої:  формування у гуртківців творчого системного мислення, задо­волення потреби особистості у творчій самореалізації,
бажання творити і втілювати свої ідеї в життя; набуття учнями досвіду власної творчої діяльності;
соціальної: формування освіченої особистості, підготовленої до життя, виховання культури праці й спілкування; формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, наполегли­вість, працелюбство); пробудження та формування стійкого інтересу до конструкторської справи; підготовка до активної професій­ної та громадської діяльності.
Програма гуртка технічного моделювання розрахована на 74 год (2 год на тиждень) та на учнів середнього шкільного віку (10-13 років).
У гуртку учні поглиблюють свої знання з базових предметів: фізики, математики, трудового навчання, а також вивчають техніку моделювання, основи креслення, набувають необхідних навичок практичної роботи та ознайомлюються з інструментом і матеріалами, що використовуються в  моделюванні.
Програмою передбачено теоретичні й практичні заняття, між якими забезпечується наступність.
На практичних заняттях учні засвоюють методику проектування, по­єднують практичну діяльність з основними теоретичними принципами формоутворення та усвідомлення проектної ситуації, вивчають технологічні прийоми й варіанти виготовлення окремих деталей, конструюють і моделюють іграшки-сувеніри, виго­товляють вироби з різних матеріалів.
Навчально-виховний процес будується на основі методики особистісно-орієнтованого навчання й виховання. Під час проведення занять засто­совуються традиційні та інноваційні педагогічні технології, використову­ються сучасні інформаційно-технологічні засоби навчання.
Перевірка та оцінювання знань й умінь учнів здійснюються на узагаль­нюючих заняттях (після вивчення кожної теми), виставках і змаганнях.




ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН




Кількість годин
Розділ, тема
усього
теоретичні
практичні
1
Вступне заняття. Інструктаж з техніки без­пеки
1
1
-
2
Мови дизайну. Комп'ютерна графіка
10
4
6
3
Пошукова робота із створення проекту (виробу): виготовлення ескізів, креслень. Підбір необхідних матеріалів та інструментів
10
2
8
4
Самостійна робота над проектом (виро­бом): виготовлення іграшки-сувеніру
30
-
30
5
Самостійна робота над проектом (виро­бом): оздоблення іграшки-сувеніру
18
-
18
6
Захист проектів. Участь у виставках, кон­курсах і змаганнях
3
-
3
7
Екскурсії
2
-
2
Разом
74
7
67



ЗМІСТ ПРОГРАМИ
 Вступне заняття ( 1 год)
Ознайомлення з роботою гуртка. Інструктаж із техніки безпеки, про­типожежної безпеки, правил поведінки. Організаційні питання.
 Мови дизайну. Комп'ютерна графіка ( 10 год)
Мови дизайну: семіотична, образна, комп'ютерна. Створення образу в дизайні. Персональний комп'ютер як інструмент у творчій ді­яльності дизайнера. Графічні редактори різних рівнів.
Практична робота. Робота з графічними редакторами різних рів­нів: «Раіnt», «Corel Draw», «Photoshop»

Пошукова робота із створення проекту (виробу): виготовлення ескізів, креслень. Підбір необхідних матеріалів та інструментів (10 год)
Практична робота. Замальовка ескізів. Ви­готовлення необхідних креслень. Визначення та підбір матеріалів, інструмен­тів, необхідних для практичної роботи. Виготовлення пошукових макетів.
     Робота над проектом (виробом): виготовлення іграшки-сувеніру (30 год)
Практична робота. Самостійне виготовлення виробу згідно з крес­леннями та пошуковими макетами, деталізація.
Робота над проектом (виробом): оздоблення іграшки-сувеніру (18 год)
Практична робота. Фарбування та оздоблен­ня. Компонування експозиції (за бажанням автора).
Захист проектів. Участь у виставках, конкурсах і змаганнях (3 год)
Практична робота. Підготовка рефератів або науково-дослід­ницьких робіт, креслень, фотоматеріалів, необхідних для захисту проектів (виробів). Відкритий захист власних проектів. Участь у виставках, конкур­сах і змаганнях.
Екскурсії (2 год)
Екскурсії на виставки та в музеї.


КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ


Теми
Дата
Теорія
Практика
Вступне заняття

Ознайомлення з роботою гуртка. Інструктаж із техніки безпеки, про­типожежної безпеки, правил поведінки. Організаційні питання

1

Мови дизайну. Комп'ютерна графіка

Мови дизайну: семіотична, образна, комп'ютерна.

1


Створення образу в дизайні.

1


Персональний комп'ютер як інструмент у творчій ді­яльності дизайнера.

1


Графічні редактори різних рівнів.

1


Робота в графічному редакторі Paint


1

Робота в графічному редакторі Corel Draw


1

Робота в графічному редакторі Corel Draw


1

Робота в графічному редакторі Photoshop


1

Робота в графічному редакторі Photoshop


1

Робота в графічному редакторі Photoshop


1
Пошукова робота із створення проекту (виробу): виготовлення ескізів, креслень. Підбір необхідних матеріалів та інструментів

Замальовка ескізів.


1

Замальовка ескізів.


1

Ви­готовлення необхідних креслень.


1

Ви­готовлення необхідних креслень.


1

Ви­готовлення необхідних креслень.


1

Ви­готовлення необхідних креслень.


1

Ви­готовлення необхідних креслень.


1

Ви­готовлення необхідних креслень.


1

Визначення та підбір матеріалів необхідних для практичної роботи.

1


Визначення та підбір  інструмен­тів, необхідних для практичної роботи.

1

Робота над проектом (виробом): виготовлення іграшки-сувеніру

Застосування методу фантазування у створенні виробу.


1

Застосування методу комбінаторики у створенні виробу.


1

Застосування методу фокального об’єкту у створенні виробу


1

Вибір деревини для виготовлення столярних виробів


1

Чернова обробка поверхні матеріалів перед їх розміткою.


1

Чернова обробка поверхні матеріалів перед їх розміткою.


1

Розмітка. Припуск


1

Розмітка. Припуск


1

Розпилювання уздовж і впоперек волокон


1

Розпилювання уздовж і впоперек волокон


1

Розпилювання уздовж і впоперек волокон


1

Розпилювання уздовж і впоперек волокон


1

З`єднання дерев’яних деталей шурупами


1

З`єднання дерев’яних деталей гвинтами


1

З`єднання дерев’яних деталей нагелями (дерев’яними стрижнями)


1

Наскрізне (пропилене) випилювання


1

Наскрізне (пропилене) випилювання


1

Наскрізне (пропилене) випилювання


1

Наскрізне (пропилене) випилювання


1

Прийоми та послідовність випилювання лобзиком


1

Прийоми та послідовність випилювання лобзиком


1

Прийоми та послідовність випилювання лобзиком


1

Прийоми та послідовність випилювання лобзиком


1

Відпрацьовування навичок роботи на токарному верстаті


1

Відпрацьовування навичок роботи на токарному верстаті


1

Відпрацьовування навичок роботи на токарному верстаті


1

Відпрацьовування навичок роботи на токарному верстаті


1

Прийоми та послідовність виточування


1

Прийоми та послідовність виточування


1

Прийоми та послідовність виточування


1
Робота над проектом (виробом): оздоблення іграшки-сувеніру

Мозаїка із деревини


1

Мозаїка із деревини


1

Мозаїка із деревини


1

Мозаїка із деревини


1

Випалювання і гравірування


1

Випалювання і гравірування


1

Випалювання і гравірування


1

Випалювання і гравірування


1

Збирання на клей з’єднань в шип, нагелями з фанерними накладками.


1

Збирання на клей з’єднань в шип, нагелями з фанерними накладками.


1

Збирання на клей з’єднань в шип, нагелями з фанерними накладками.


1

Збирання на клей з’єднань в шип, нагелями з фанерними накладками.


1

Збирання на клей з’єднань в шип, нагелями з фанерними накладками.


1

Технологія склеювання


1

Технологія склеювання


1

Точність у поєднанні деталей.


1

Точність у поєднанні деталей.


1

Точність у поєднанні деталей.


1
Захист проектів. Участь у виставках, конкурсах і змаганнях

Підготовка рефератів або науково-дослід­ницьких робіт, креслень, фотоматеріалів, необхідних для захисту проектів (виробів).


1

Відкритий захист власних проектів.


1

Участь у виставках, конкур­сах і змаганнях.


1
Екскурсії

Екскурсії на виставки та в музеї.


1

Екскурсії на виставки та в музеї.


1
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Учні мають знати:
  • ·         основи ергономіки та її закони;
  • ·         основи біоніки та її принципи;
  • ·         основні закони формотворення;
  • ·         мови моделювання;
  • ·         умови участі у виставках, конкурсах і змаганнях

Учні мають уміти:

·         організовувати робоче місце, дотримуватись правил техніки безпе­ки при роботі з різним 
            обладнанням та інструментом;
      ·         застосовувати закони ергономіки на практиці;
·         враховувати принципи біоніки при конструюванні проектів (виробів);
·         застосовувати мови дизайну;
·         самостійно виконувати ескізи та креслення власних проектів (виро­бів);
·         самостійно добирати відповідний матеріал залежно від особливос­тей форми та призначення проекту (виробу);
·         вміти імітувати фактури різних матеріалів;
·         працювати з енциклопедичними виданнями, технічними словника­ми, періодичною та спеціальною літературою, знаходити необхідну інфор­мацію в мережі Інтернет;
·         працювати з графічними редакторами різних рівнів: Paint, Corel Draw,  Photoshop  та використовувати їх при роботі над проектами (ви­робами);
·         самостійно розробляти та виготовляти власні проекти (вироби), застосовуючи на практиці набуті знання з креслення, малювання, формо­творення, біоніки, ергономіки;
·         брати участь у дискусії, відстоювати власну думку, аргументовано захищати власний виріб;
·         брати участь у виставках, конкурсах, змаганнях різних рівнів.



БІБЛІОГРАФІЯ
1. Гармаш И. И. Тайньї бионики. — К.: Радянська школа, 1985.
2.  Глинкин В. А Искусство современного интерьера — школьнику. — М.:
Просвещение, 1984.
3.Декоративное искусство // — М.: ДИ- СТУДИЯ, 2000.
4.Делаем сами // — М.: Издательский дом «Гефест», 1998-1999.
5.Дизайн // 2000-2001.
6.Образотворче мистецтво // Видання національної Спілки художників
України, 2001-2002.
7. Техническая естетика, 1985-1988.
8.Зубков В. В., Чумаков С. В. Знциклопедический словарь юного техни-ка. — М.: Педагогіка, 1988.
9.Кулебашин Т. И. Рисунок и основьі композиции. — М. : Вьісшая шко­ла, 1978.
10.Проненко Л. И. Каллиграфия для всех . — М.: Книга, 1990.
11.Ростовцев Н. Н. Академический рисунок. — М.: Просвещение, 1989.
12.Холмянский Л. М., Щипанов АС. Дизайн. — К.: Радянська школа,
1991.

13.         Шпара П. Е., Шпара Н. П. Техническая зстетика и основьі художественного конструирования. — К.: Вища школа, 1989.



Комментариев нет:

Отправить комментарий